Pengikut

Sabtu, 27 Juli 2013

Niat Puasa dan Buka Puasa Ramadhan

Lafaz niat Puasa Ramadhan : nawaitu souma godhin an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis sanati lillahi taaalaa. Artinya : Sengaja aku berpuasa esok hari untuk menunaikan fardhu puasa pada bulan Ramadhan bagi tahun ini kerana Allah Taala. Do'a Buka Puasa : ternyata ada 2 macam : (1) allahumma laka shumtu wa bika amantu wa 'alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin. artinya : Ya Allah keranaMu aku berpuasa, dengan Mu aku beriman, kepadaMu aku berserah dan dengan rezekiMu aku berbuka (puasa), dengan rahmat MU, Ya Allah Tuhan Maha Pengasih. (2) dari Ibnu Umar ra, Rasulullah SAW ketika berbuka beliau membaca doa berikut ini : dzahabazh zhaama-u wabtallatil ‘uruqu wa tsabatal ajru insya Allah. artinya : Rasa haus telah hilang dan urat-urat telah basah, dan pahala telah ditetapkan Insya Allah (HR. Abu Daud no. 2357. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadist ini hasan).

Tidak ada komentar: